Geplaatst op: 1 december 2019

Rolpeal wil nu de volgende stap zetten.

De zomer is voorbij en november is inmiddels van start gegaan. De Rolpeal is alweer (of slechts!) twee maanden officieel open. Vele vrijwilligers zorgen er voor dat de Rolpeal op volle toeren draait. Met ups en downs zoals dat hoort bij een nieuwe organisatie, maar met een inzet en plezier die bewonderenswaardig is. Prachtig hoe zich dat in korte tijd heeft ontwikkeld. Daar kunnen we als Warkums Mienskip ontzettend trots op zijn.

Kortom, door naar de volgende stap!

Het gebouw wordt nu 2 maanden intensief gebruikt voor de vele sportactiviteiten door alle verenigingen en andere gebruikers. Met de ervaring van deze maanden hebben we nu ook een aantal praktische zaken goed in beeld gekregen. En met name op het vlak van Facility Management willen we daar heel gericht wat aan gaan doen. Om zo de ruimtes optimaal schoon te houden tussen het vele en verschillende gebruik door.

We hebben om die reden inmiddels een inventarisatie afgerond en een opfrissende campagne opgestart. We zoeken vrijwilligers die ons kunnen helpen met deze facilitaire werkzaamheden. Wat bedoelen we daarmee? Het tip-top in orde houden van ons prachtige gebouw. Denk daarbij aan het schoon houden van de vloeren, de gangen, kleedruimtes, sportzaal, sanitair en alles rondom het gebouw. Belangrijk werk waar we -op basis van het intensieve gebruik van de afgelopen 2 maanden én het toekomstige enthousiaste gebruik- meer diensten in ons rooster voor willen gaan vullen. Ons streven is dat we naast de horeca, receptie, bouwkundig en technisch onderhoud, óók een facility poule kunnen vormen met vrijwilligers die helpen in het schoonhouden. Waarbij we streven naar het juiste aantal vrijwilligers, zodat 1 dienst per maand van 2 uur per persoon voldoende kan zijn. Om dit aantal te behalen hebben we reeds een rechtstreeks beroep op de voorzitters van de verenigingen gedaan. Maar als tweede stap doen we ook graag nog een beroep op u. Gedeelde verantwoordelijkheid. Letterlijk “Foar Elkoar, Mei Elkoar”.

Wij zijn er van overtuigd dat dit kan. Zeker gezien het aantal verenigingen dat gebruik maakt van de Rolpeal en de hulp die we nu al krijgen buiten de verenigingen om.

Met de eerste ervaringen en feedback van de huidige actieve achterban draaien we nu aan knoppen, sturen we processen bij en zijn we het digitale rooster met daarin alle vrijwilligers aan het finetunen. Hierin werken we nog steeds nauw samen met de vrijwilligersprojectgroep.

De komende periode zullen er ook weer bijeenkomsten plaatsvinden waar we nadere instructies kunnen en willen geven, waar we nog meer ervaringen en tips-en-trics willen ontvangen en waar we natuurlijk ook weer nieuwe enthousiaste mensen hopen te kunnen ontmoeten.

Om deze nieuwe organisatie stabiel te laten opstarten om zo te zorgen dat de exploitatie in de toekomst nog meer op vrijwilligers kan draaien, is de functie van vrijwilligercoördinator voor nu aangevuld met mensen in vaste dienst. Zo kunnen we op elk vlak de juiste aandacht en tijd besteden aan het inwerken en begeleiden van vrijwilligers maar er ook voor zorgen dat de basis en het beleid binnen de organisatie verder uitgerold kan worden. Na een periode met vele “eerste keren” zal het er in zo’n dynamisch sportcentrum waarschijnlijk alweer heel anders uit zien en liggen er vele draaiboeken klaar.

Wil je je ook als vrijwilliger aanmelden bij de Rolpeal? Stuur dan een e-mail naar vrijwilligersrolpeal@gmail.com